Beweegprogramma Diabetes type 2

Diabetes is een stofwisselingsstoornis, waarbij de regulatie van het glucose (suiker) gehalte in het bloed verstoord is. Diabetes wordt gerekend tot chronische ziekten.

Diabetes type 2 komt voor bij alle leeftijden, maar de kans op het krijgen van deze ziekte neem toe met het stijgen van de leeftijd en bij overgewicht met daarbij een gebrek aan bewegen. Erfelijke factoren spelen ook een rol bij het krijgen van deze vorm van diabetes.

Doordat tijdens bewegen het lichaam meer energie en dus glucose verbruikt is er bij bewegen kan op ontregeling van de bloedglucosewaarde. Dit is voor veel mensen met diabetes een reden om inspannende bewegingsvormen achterwege te laten, zij zijn bang voor het krijgen van een zogenaamde “hypo” tijdens bewegen. Dit is een verkeerde veronderstelling.

Bewegen heeft voor mensen met diabetes veel specifieke voordelen.:

  • Een verbeterde handhaving van het gewenste bloedglucosecontrole
  • Verhoging van de insulinegevoeligheid
  • Daling van de bloedglucosewaarde op langere termijn
  • Vermindering van kans op hart-en vaatproblemen, waardoor minder kans op complicaties van ogen, nieren, zenuwbanen en voetwondjes

Verder zijn er ook de algemene voordelen van bewegen:

  • Bevorderen van de botdichtheid
  • Versterken van de spieren
  • Verbeteren van het uithoudingsvermogen
  • Verlagen van het cholesterolgehalte
  • Verlagen van de bloeddruk
  • Vermindering van stress
  • Vermindering van overgewicht
  • Verbetering van de spierkracht en het uithoudingsvermogen
  • Verbetering van het algeheel welbevinden.

Als u zich aanmeldt voor het beweegprogramma wordt er eerst een intake gedaan. Hierbij wordt gevraagd naar uw medicijnen, de stabiliteit van de glucosewaarde in uw bloed, complicaties en er wordt gekeken of er eventueel redenen zijn waarom u niet aan het beweegprogramma zou mogen deelnemen. Hierna worden er een aantal testen met betrekking tot uw spierkracht en uithoudingsvermogen afgenomen en wordt uw lengte, gewicht en buikomvang gemeten. Op basis van de uitkomsten van de testen wordt er een programma “op maat” voor u gemaakt.

Het programma duurt 12 weken, waarin u tweemaal per week komt trainen. In deze training wordt zowel de spierkracht als het uithoudingsvermogen getraind. Daarnaast is het belangrijk dat u elke dag 30 minuten matig tot intensief actief bent, bijvoorbeeld door te wandelen, te fietsen, te zwemmen. Zoek in ieder geval een vorm van bewegen die u leuk vindt en waarvan u weet dat u het vol kunt houden.

Aan het einde van het beweegprogramma worden alle testen van de intake opnieuw gedaan en kunt u zien wat u bereikt heeft. Daarna is het heel belangrijk dat u blijft bewegen.