Voor klachten qua urineverlies, verlies van ontlasting, verzakkingsklachten, pijn bij het vrijen of bekkenpijn tijdens de zwangerschap kunt u terecht bij de bekkenfysiotherapeut.

Vrouwen en mannen kunnen klachten krijgen omdat de bekkenbodem spieren niet goed functioneren. We staan er niet dagelijks bij stil, maar de bekkenbodem heeft een belangrijke functie in ons lichaam. Klachten kunnen ontstaan na een bevalling, na de overgang, een operatie in het buikgebied, na meerdere blaasontstekingen. In al deze gevallen kunnen de bekkenbodem te zwak of te gespannen zijn.

Urineverlies (stress incontinentie) kan ontstaan tijdens sporten, hoesten, niezen of lachen. De bekkenbodem spieren spannen op dat moment te laat of onvoldoende aan. Minder gaan drinken en vaker naar de wc gaan, is niet de oplossing.

Een normale blaas leegt zich ongeveer 5-8 keer per dag.  Indien men veelvuldig moet plassen spreekt men van een overactieve blaas. Ook kan het gebeuren dat men tijdens de aandrang urine verlies. We noemen dit urge incontinentie.

Bij obstipatie zijn er klachten tijdens het legen van de darmen. Vaak moet men hard persen en is de ontlasting erg hard, of gaat men minder dan 3 keer per week naar de wc. Belangrijk is dat de functie van de darmen weer wordt hersteld.

Verzakking van blaas, baarmoeder of darmen kan een vervelend drukkend gevoel geven in de vagina of darm. Het kan buikpijn klachten veroorzaken en het kan zijn dat er niet goed wordt uitgeplast/gepoept. Dit kan op zijn beurt weer aanleiding geven tot blaasontstekingen.

Bij een probleem in de bekkenbodem denken we vaak aan een ‘slappe’ bekkenbodem. Maar een bekkenbodem kan ook ’te gespannen’ zijn. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door het continu maar ophouden van de urine of ontlasting, chronische rugklachten of bv na een blaasontsteking. Klachten die dan kunnen optreden zijn heel verschillend. U kunt denken aan: urineverlies, obstipatie, buikpijn, blaasontsteking, pijn bij het vrijen of erectiestoornissen/vaginisme.

Tijdens de zwangerschap kunnen vrouwen pijnklachten ervaren in het bekken. Ook kunnen er stuitklachten ontstaan tijdens of na de bevalling.

Wij werken samen met diverse verloskundigen, urologen, gynaecologen en mdl verpleegkundigen uit de regio.

Herkent u bovenstaande klachten, neem dan contact met ons op om te kijken wat we voor u kunnen betekenen.